Mid-term-break Borneo, Sabah! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van marlous pleijte - WaarBenJij.nu Mid-term-break Borneo, Sabah! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van marlous pleijte - WaarBenJij.nu

Mid-term-break Borneo, Sabah!

Door: Malous

Blijf op de hoogte en volg marlous

08 Oktober 2006 | Maleisië, Kuala Lumpur

Lieve allemaal,
Super thanks voor alle leuke berichtjes!HIer is weer een grote update, want ben net terug van de mid-term-break, 9 dagen het Maleisische deel van Borneo bezocht, Sabah! Het was helemaal geweldig. Ben vertrokken op vrijdagochtend vanaf Johor Bahr, Maleisie. Helaas Air Asia, now everyone can fly, nemen ze wel heel serieus, 7 uur vertraging op het vliegveld. Maar met z'n 12-en hebben we ons goed vermaakt en ben ik ook nog ff gemasseerd.Uiteidenlijk kwamen we s middags aan in Kota Kinabalu. De afgelopen weken hadden we tevergeefs geprobeerd te boeken voor het beklimmen van de Mount Kinabalu, een van de hoogste bergen van zuid oost azie.Maar toen we daar eenmaal waren hadden ze gelukkig ineens wel plaats voor de klim van zondag op maandag. Dus zaterdag eerst ff geshopt voor de laatste KK bergbeklim fashion (handshcoenne,sokken,muts,hoofd-zaklamp, zie fotos!!)Zondagochtend om 8 uur vertrokken van de headquarters van het Kinabalu National Park. Je klimt van omgeveer 1900 meter tot 3323 meter de eerste dag. Een tocht van 6km, met veeeeeeeeeel trappen. De beenspieren zijn weer even getest..De tocht was erg mooi, vooral wanneer je echt in de bossen liep.Ook leuk, we waren 2 dagen voor de grote wedstrijd die ze op die berg houden.De tocht waar wij 2 dagen over doen, doen de getrainde locals ff in 2 uur en 40 min!!dus we kwamen er een aantal een paar keer tegen, dan begin je toch aan jezelf te twijfelen,hihi. S middags kwamen we in het tussenstation Laban Rata aan.Deed me erg denken aan een hutje midden op de berg tijdens ski-vakantie, helaas hadden ze geen gluhwhein.Uiteraard vroeg gaan tukken want de om 02.00 s nachts ging de wekker, ff snel ontbijten,veel kleren aan en vertrekken om op tijd te zijn voor zonsopgang!Soms vroeg ik me ff af waarom ik dit ook weer aan het doen was, maar het uitzicht maakte veel goed! erg mooi en koud!!Daarna weer lekker naar benee gewandeld. Helaas begon het vanaf 4,5 km keihard te regenen zodat we doorweekt benee aankwamen.
vanaf de headquarters weer een local bus genomen naar Sepilok,5 uurtjes.Daar zit een orang oetang rehabilitation center wat natuurlijk bezocht moest worden.op je ticket staat dat je ze niet altijd te zien krijgt maar wij hadden een zeer goede dag. Veel apen gezien in alle soorten en maten. Zijn zelfs achtervolgd en een candadees is beklommen door 2 orang oetangs, geweldig!!Voor de 2 dagen erna hadden we een jungle trekking geboekt met Uncle Tan. Helemaal geweldig was dat!Zo echt midden in jungle, met bootje via rivier naar de hutjes. Waarbij we echt door dichte jungle voeren met veel wild life!Daar 2 boottochten gemaakt s avonds en s ochtends vroeg om alle beesten te spotten. Veeeel apen,lizards,vogels, slangen, uiteraard enorme insecten, schorpioenen en jaja krokodillen. Helaas heb ik "slechts" een kleintje van 2m gezien en hield big mama van 4m zich verstopt. maar ze zitten er zekers!Deze hele reis hadden we ondertussen nog maar 1x een douche en geen normale wc gezien dus het primitieve jungle gevoel hadden we helemaal te pakken!Na de jungle zijn we naar Sempora doorgereist met de bus 4 uur.Semporna zelf is eigenlijk echt helemaal niks maar vanaf daar vertrekken de boottochten om te duiken en snorkelen op o.a. Sipadan en Mabul. Ik zou eerst gaan snorkelen omdat ik mn padi (nog niet) heb maar heb uiteindelijk een discover scuba gedaan!Helemaal top, 2 duiken van ong een uur gemaakt tot 11m diep. ZOooo mooi, overal beweegt, zwemt iets in alle kleuren van de regenboog!natuurlijk alle bekenden uit Finding Nemo gezien, schildpadden in vershcillende soorten en maten en als eerste kwamen we een bandid-sea-snake tegen. Maar goed dat de mister guide pas vertelde toen we boven water waren dat dat een van de meest gevaarlijke slangen ter wereld is, als die je bijt leg je binnen 7 minuten het loodje!!wahooo!Dit heeft er zeker voor gezorgd dat ik mn padi af wil maken nu!Iedereen was zaterdag zoo uitgeput van het vele gereis en alle activiteiten dat we zaterdag een boot genomen hebben naar Mabul en heerlijk op een wit strand met stralend blauwe zee hebben doorgebracht.Uiteraard s avonds het nachtleven van Sempora op zn kop gezet met Uncle Chan (de boottocht-man) in de plaatselijke karaoke bar!Zondag eindelijk een keer uitgeslapen want dit was wel mn allereerste vakantie waar ik zoo vaak te vroeg uit mn bed ben gekomen. eerst vliegen vanaf maleisie om 07.00 uur, dan de berg om 02.30 s nachts vertrekken,de jungle om 5.30 op want tja het wildlife is dan te spotten en duiken vertrekt ook alweer om 8 uur!!Maar het was echt alles waard! Sabah is zoo mooi, overal is natuur en groen, en de mensen zijn erg vriendelijk.Helaas zondag vanaf Tawau weer terug gevlogen en met zn allen (12 man)de vakantie in de MacDonalds "thuis" in Singapore afgesloten.
Helaas stond er maandagochtend om 9.00 alweer een groepsmeeting gepland en dinsdagochtend een belangrijke presentatie om 10.00 uur. Mijn groep had besloten dat ik een deel van de presentatie zou doen, dus ff goed mn engels kunnen oefenen. Gelukkig ging het allemaal prima en is deze week verder druk geweest met allemaal opdrachten inleveren. Wees gerust, t is toch niet alleen maar vakantie hier hoor, hihih!!Wel kon ik de woensdag ladies night niet overslaan natuurlijk, en gister een BBQ party gehad in West Coast Park voor de verjaardag van een fansman hier.KOmende week ook nog ff veel studeren zodat ik lekker veel tijd heb komend weekend want dan komen pap en mam al hier heen! echt heel leuk om ze alles te laten zien hier!
Het gaat dus nog steeds prima hier,t wordt bijna allemaal al normaal hier. Dus heb maar besloten nog ietsje langer te blijven en mn ticket verzet. Ik kom zondag 24 december om 6 uur s ochtends weer aan in ons kikkerlandje, maar gelukkig klinkt dat nog heel ver weg nu!
Veel liefs Marlous

• 08 Oktober 2006 - 07:20

Els:

Wat een geweldig leuke ervaring! Maar goed dat ik niet alles van te voren geweten heb!!!!!!!! En over 5 dagen zien we elkaar.Ben heel benieuwd en kan ik alles eindelijk met eigen ogen zien. Even "vliegen" en we zijn er!Tot ziens in Singapore ,liefs els en jan.

• 08 Oktober 2006 - 08:21

Markov:

Jezus, ziet er fantastisch uit daar Lous!! Ik zie al een paar foto's die ik wel op groot formaat wil bijbestellen. ;-) (is dat jouw arm met die 'scorpion'? Ongeloveloos!)
    Veel plezier met Els!

• 08 Oktober 2006 - 09:22

Karen,Resa En Manu:

Hai lieve marlous,
    Wat een geweldig avontuur weer en wat een mooie maar ook leuke foto's je hebt gelijk om nog iets langer te blijven.Doe je de groetjes aan je papa en mama als ze er zijn.
    Hier is het al een beetje herfst geworden veel regen en wind, maar vandaag is het een prachtige dag, dus wij gaan ook even lekker genieten van het buiten leven.
    Nou een hele dikke kus van ons en nog veel plezier....

• 08 Oktober 2006 - 16:05

Merlijn & Evelyn:

ha lieve lous,
    wat een leuke foto's ook naast je geweldige verhalen! fijn om te zien dat het zo goed met je gaat, je staat overal erg gelukkig op!
    veel liefs uit amsterdam,
    merlijn & evelyn

• 08 Oktober 2006 - 18:32

Rutger:

Ha die Lous, leuk om te horen en te zien dat het daar nog steeds helemaal top gaat! Hier een beetje veel studeren nu, maar nog steeds wel ruimte voor kroeguurtjes :) Succes daar! Doeg en kus, Rutger

• 10 Oktober 2006 - 08:48

Tops:

wat een heerlijk verslag heb ik zojuist gelezen van je Marlous. Héél leuk om te lezen dat je met je Padi bezig bent. Kun je je voorstellen dat ik, na zoveel jaren Curacao en Z. Afrika, ook nog zin had om die wereld te kunnen bekijken. Veel succes maar blijf altijd bij je buddy!!!!
    Wat enorm lief van je om ons een aanzichtkaart van Singapore te sturen. Dikke kus hiervoor.
    Papa en Mama maken zich op om naar je toe te komen. Het 60-jarig huwelijksfeest, waar we helaas niet bij konden zijn, is een groot succes geworden, zoals je uiteraard al weet. In 't week-end daaraan vooraf kreeg je Pa zijn nieuwe auto en kwamen Oma en Opa even kijken. Ik had bij de Ma geinformeerd of de ouwelui nog langs kwamen en zo konden we ook even overwippen om hun bruidsdagen in te luiden.
    Rob en ik zijn naar Letland (Riga) is de hoofdstad, geweest voor een paar dagen. Héél gezellig om allerlei mensen van niet alleen Europa maar ook daarbuiten te ontmoeten. Sommigen ken ik al jaren doordat ik natuurlijk verscheidene malen meegeweest ben. Op een avond waarvoor het gezelschap (200 man, ook vrouwen hoor) was uitgenodigd zaten we met de minister van Milieu aan tafel, hij is getraind door Rob en is hem nog altijd zeer dankbaar zoals zovelen. Dat is toch zó leuk voor Rob en voor mij. Ik ben dan ook echt trots op hem. Riga is een orachtige stad met hele bijzondere huizenbouw. Een wonder dat er nog velen van staan na al die jaren van oorlog. Ze zijn nl. van hout. Ook die avond waarover ik zo juist sprak vond plaats in een, geheel van hout en dan boomstammen in zijn gebruikt, uitgaanscentrum. Tegelijkertijd speelden 3 bands. Eén boven waar wij zaten, één beneden en één buiten, weliswaar overdekt, maar toch ontzettend sfeervol. De geur van al dat hout, het bleek dennen te zijn, ik dacht aan ceder, was bijzonder bij het binnenkomen. Die tent heette het Lido, terwijl er een grote molen bovenop draaide. Schitterend, arme mensen hebben het één en ander doorelkaar gehaald, vrees ik.
    Wij genieten hier van een prachtige nazomerachtige Herfst. De walnoten vallen in enorme hoeveelheden. Rob en ik raapten er van de week, na een nachtje flink storm, wel 8 kilo. We waren bekaf van het steeds maar bukken. Die oude ledematen doen dat toch niet zo regelmatig meer, kan je merken.
    Wel lieve Marlous, sorry dat ik je site nu pas weer gevonden heb. Ik had na de gezellige wijnproeverij bij je Pa en Ma, een heel verhaal geschreven, maar op de een of andere manier, heb ik iets verkeerd gedaan, waardoor het nooit is gearriveerd. Ik hoop het met dit epistel weer een beetje goed gemaakt te hebben. Veel liefs van Tops en Rob (hij zit momenteel weer in Roemenie) Succes met je stage verder en nog vele mooie duiken en uitstapjes toegewenst.
    Dikke kus van Tops

• 11 Oktober 2006 - 13:27

Riet Hoff:

Ik lees het alweer Marlous, het blijft leuk en spannend. Heel veel plezier verder en fijn weekend met je ouders.
    Groetjes van Riet

• 12 Oktober 2006 - 14:59

Bruyngc@zeelandnet.n:

Hoi Marlous, net je moeder gedag gezegd. Ze kan haast niet wachten naar je toe te komen. We hopen dat jullie met elkaar een gezellige tijd hebben en genieten. Zo te horen en te lezen maak je het erg goed. Marije en haar vriend reiezen 3 weken door Maleisie en hebben het ook erg fijn.
    We zijn benieuwd naar alle verhalen en eventuele mails. Groeten en ook jij nog succes gewenst met studie en andere dingen, Machteld en Gerrit de Bruijn

• 12 Oktober 2006 - 18:12

Val:

Hee Lous,

Volgens mij ben jij gewoon op vakantie daar!!!!Klinkt allemaal super!

Nog veel plezier!

X val

• 17 Oktober 2006 - 17:33

Geert EnBernice:

Hoi Marlous,wat heb ik genoten van je verhaal zeg,wat een reis,je bent wel ondernemend hoor,maar prachtig ,ik kan me goed voorstellen dat je je ticket verlengd hebt,geweldig geniet ervan meid,ondertussen zijn je paps en mams erook denk ik, ik wens je nog een heel fijne tijd m daar en de groetjes,morgen ga ik nog even bij je opa en oma langs.
    groetjes en geniet er nog lekker van
    Bernice en Geert.